blog

Komunikacja w organizacji. Warsztaty oparte na grze symulacyjnej „Organizacja Babel”

Autorska gra szkoleniowa ukazująca znaczenie komunikacji i kooperacji w firmie.
W trakcie naszej gry szkoleniowej dowiedzą się Państwo jak zarządzać komunikacją w organizacji by usprawniać obieg informacji, być dobrze zrozumianym i budować oraz utrzymywać efektywne relacje z naszymi partnerami w każdym segmencie firmy.



Nasze zamierzenia:

  • Ukazanie roli prawidłowych wzorców komunikacji wewnętrznej jako warunków uzyskania wysokiej efektywności organizacyjnej
  • Uświadomienie znaczenia podejścia kooperacyjnego – wskazanie, że osiąganie własnych interesów jest zależne od harmonijnego dążenia do realizacji celów całej organizacji
  • Identyfikacja barier w komunikacji między komórkami organizacyjnymi firmy
  • Wypracowanie standardów postępowania w zakresie komunikacji i współpracy między działami firmy
  • Usprawnienie procesów decyzyjnych i podniesienie świadomości ich znaczenia w wymiarze całej organizacji.


Jak to zrobimy ? Cele te zostaną zrealizowane poprzez:

  • Przeprowadzenie gry organizacyjnej symulującej realne zjawiska występujące w małej lub dużej firmie
  • Wyprowadzenie wniosków na podstawie doświadczeń gry – odniesienie do realiów kontaktów między poszczególnymi departamentami
  • Ustalenie kroków postępowania w przyszłości – identyfikacja sposobów usprawnienia komunikacji w firmie i przyjęcie wybranych rozwiązań jako obowiązujących standardów.

 

Co się wydarzy czyli koncepcja gry organizacyjnej
Gra komunikacyjna jest specyficznym sposobem prezentacji zjawisk występujących w realnej organizacji. Jej zasadniczym celem jest przeżycie – doświadczenie procesów które, choć istotnie wpływają na życie organizacji, nie zawsze są uświadamiane, a prawie nigdy nie podlegają systematycznej kontroli.

Gra z zamysłem prowadzona jest w realiach abstrakcyjnej Korporacji Babel – w pierwszym etapie zmierzamy do tego, aby uczestnicy oderwali się od bieżących problemów i z dystansem mogli spojrzeć na pewne zjawiska o bardziej uniwersalnym zasięgu. Uwaga ma być skoncentrowana na takich właśnie procesach, a nie na merytorycznym czy technicznym aspekcie funkcjonowania firmy.

Drugi etap, podsumowujący, jest  „powrotem do rzeczywistości” – uczestnicy przeniosą doświadczenia gry na realia swojej pracy, rozpoznają analogie między symulowaną sytuacją a zdarzeniami z życia firmy, zidentyfikują ewentualne problemy i wypracują sposoby ich rozwiązania.

Doświadczenia będące udziałem uczestników podczas gry ilustrują zjawiska organizacyjno-komunikacyjne, socjologiczne i psychologiczne występujące w firmie:

 

  • Obieg informacji w firmie – sieć, tempo przekazu, bariery
  • Czynnik ludzki a wzorce współpracy – różnice statusu, ambicje jednostkowe, struktura socjometryczna (sympatie, antypatie), otwartość-zamkniętość w kontaktach
  • Czynnik strukturalny – typ struktury organizacyjnej (pionowa – spłaszczona), relacje między departamentami (zróżnicowane cele, współzależność, rywalizacja, przekonanie o wyższości/ważności), wizja całości (lub jej brak)
  • Wzorce współdziałania i podejmowanie decyzji – nastawienie rywalizacyjne lub kooperacyjne i jego konsekwencje.


Gra obejmuje szereg powiązanych z sobą ćwiczeń – aktywności cząstkowych – o zróżnicowanym charakterze (logiczne, wymagające kreatywności, związane z podejmowaniem decyzji itp.). Tworzą one spójną całość – ciąg zdarzeń mających prowadzić do uzyskania wyniku końcowego (rozwiązania problemu będącego zadaniem dla całej korporacji). Motywem przewodnim tych zróżnicowanych aktywności cząstkowych jest:

  • Jakość komunikowania się wewnątrz instytucji
  • Nawiązanie współpracy między rywalizującymi sektorami korporacji.


Te dwa aspekty odnoszą się do fundamentalnego problemu większości dużych organizacji: jak harmonijnie współpracować na rzecz celu nadrzędnego zaspokajając jednocześnie partykularne interesy poszczególnych departamentów czy oddziałów i uwzględniając zróżnicowane punkty widzenia związane z ulokowaniem w różnych miejscach struktury organizacyjnej.